Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Havendiensten in zeehavens

Beheerders van Europese zeehavens mogen eisen of beperkingen stellen aan aanbieders van havendiensten. Havendiensten zijn bijvoorbeeld sleepdiensten verzorgen, brandstof leveren of scheepsafval inzamelen. Havengebruikers kunnen bij de ACM een klacht indienen over havenbeheerders en havendienstaanbieders.

Op deze pagina:

Zeehavens in Nederland

  • Amsterdam
  • Beverwijk
  • Groningen (Delfzijl/Eemshaven)
  • Den Helder
  • Dordrecht
  • Harlingen
  • Moerdijk
  • Rotterdam
  • Terneuzen
  • Velsen/IJmuiden
  • Vlaardingen
  • Vlissingen

Regels voor havenbeheerders

Als beheerder van een Europese zeehaven moet u zich aan deze regels houden:

  • U mag minimumeisen stellen aan aanbieders van havendiensten. De eisen mogen gaan over de beschikbaarheid of kwaliteit van hun diensten, bijvoorbeeld over opleidingen. De eisen moeten duidelijk en voor iedereen gelijk zijn. En zij moeten van belang zijn voor de soort havendienst.
  • U mag beperkingen stellen aan het aantal aanbieders van havendiensten. Vooral als er in de haven te weinig ruimte is.
  • U mag aan bepaalde diensten geen eisen of beperkingen stellen. Dit geldt voor: vrachtafhandeling, passagiersdiensten en loodsdiensten.
  • U moet havengeld in rekening brengen bij de gebruikers van uw haven. U moet de havengebruikers hierover raadplegen. Bijvoorbeeld in een periodiek overleg met grote rederijen.
  • U moet in het overleg met de havengebruikers ook andere havenzaken bespreken die onder uw verantwoordelijkheid vallen, zoals administratieve procedures, milieuaspecten en veiligheid.
  • U moet de financiële relatie tussen uw bedrijf en de overheid duidelijk maken in uw boekhouding. Dit geldt als de overheid aandelen heeft in uw bedrijf. U moet bijvoorbeeld subsidies, aandelenkapitaal of leningen van het Rijk, de provincie of een gemeente duidelijk in uw boekhouding zetten. Dit geldt niet als uw bedrijf vooral private aandeelhouders heeft, zoals de zeehaven IJmuiden.

Klachten van havengebruikers

Maakt u gebruik van een zeehaven of bent u belanghebbende? En vindt u dat een haven zich niet houdt aan de regels?

  1. Bespreek uw klacht met de havenbeheerder of havendienstaanbieder.
  2. Komt u er samen niet uit? Vul ons klachtformulier EU-zeehavenverordening in.
  3. Mail het formulier met eventuele bijlagen naar acm-post [at] acm [punt] nl (acm-post[at]acm[dot]nl). Vermeld in uw e-mail dat die is bedoeld voor de geschilcoördinator TVP. U kunt het formulier ook per post sturen naar:

    Autoriteit Consument & Markt
    T.a.v. de geschilcoördinator TVP
    Postbus 16326
    2500 BH Den Haag

    U kunt het formulier ook faxen naar nummer: 070 - 72 22 355.

    Wij gaan zorgvuldig om met uw privacy en persoonsgegevens.

Wij sturen u een bericht van ontvangst. Wij laten u ook weten of wij uw klacht zelf kunnen behandelen. Of dat wij uw klacht doorsturen naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) of de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW):

  • De ILT behandelt klachten over werk van bemanningsleden.
  • De Inspectie SZW behandelt klachten over werk van niet-bemanningsleden en over opleidingen van personeel.

Als wij uw klacht zelf behandelen, vragen wij de andere partij(en) om een reactie op papier. Wij stellen daarna soms nog vragen aan u en de andere partij(en). Als wij dan genoeg informatie hebben, nemen wij een besluit.

Wij kunnen ook een hoorzitting houden. Tijdens die bijeenkomst kunnen u en de andere partij(en) een toelichting geven. Wij kunnen vragen stellen. Na de hoorzitting nemen wij een besluit.

U kunt ook andere tips of meldingen over zeehavens aan ons doorgeven.

Loodsen op zeeschepen

Zeeschepen moeten een loods aan boord nemen als zij een zeehaven willen in- of uitvaren. Rederijen moeten betalen voor het werk van de loods. Wij bepalen ieder jaar het tarief van de loodsen.

Bronnen