Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Webwinkel Grandado.com informeert consumenten beter over levertijd na optreden ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft elektronicawebsite Grandado.com aangesproken op de informatievoorziening op zijn website. Consumenten klaagden bij ACM ConsuWijzer dat zij hun bestelling veel te laat kregen. De levertijd was in de praktijk veel langer dan op de website werd beloofd. Grandado.com verkoopt elektronica en andere producten rechtstreeks uit China. Daardoor kan het lang duren voor het product bij de consument in huis is. De ACM heeft geëist dat de webwinkel consumenten juist informeert over de levertijd, zodat zij daarmee rekening kunnen houden als zij iets bestellen. Ook heeft het optreden van de ACM ertoe geleid dat het bedrijf zijn klantenservice en informatie over zijn retourbeleid heeft verbeterd.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die een website geeft, zoals over de levertijd .Wij treden op tegen bedrijven die consumenten niet juist informeren. Wij vinden het belangrijk dat consumenten juist ook in deze tijd met vertrouwen online kunnen kopen.”

Webwinkels moeten consumenten duidelijk en volledig informeren

Grandado.com is een webwinkel waar consumenten diverse producten zoals elektronische apparaten, gadgets en gereedschap kunnen bestellen. Het bedrijf heeft geen voorraden in Nederland en laat de producten rechtstreeks uit China komen. Grandado heeft daardoor veel langere levertijden dan consumenten die veel online kopen gewend zijn. Op de website stond vermeld dat de gemiddelde levertijd 10-14 werkdagen (2-3 weken) bedroeg. De ACM stelde vast dat de gemiddelde levertijd in de praktijk veel langer was. Grandado heeft zijn informatie hierover inmiddels aangepast en vermeldt nu dat leveringen maximaal 25-30 werkdagen (5-6 weken) duren. Omdat de levertijden in verband met de coronacrisis nog verder zijn opgelopen, informeert het bedrijf de consumenten daar nu ook over.

Als een webwinkel de bestelling niet binnen de afgesproken termijn kan leveren, moet het de consument daarvan op de hoogte stellen. De consument mag de aankoop dan ontbinden en heeft recht op geld terug. Het bedrijf moet de consument direct zijn geld terugbetalen. Daarnaast mag de consument altijd binnen 14 dagen van zijn online aankoop afzien. Maakt hij gebruik van dit recht, dan moet hij zijn geld binnen 14 dagen terugkrijgen. De informatie hierover heeft het bedrijf inmiddels ook verduidelijkt. De ACM blijft de website monitoren, onder ander aan de hand van klachten bij haar loket ACM ConsuWijzer.

Snelle aanpak van consumentenproblemen

De ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. In dit geval kiest de ACM ervoor om het bedrijf aan te spreken om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. In andere gevallen kan de ACM ervoor kiezen om na onderzoek een boete of een last onder dwangsom op te leggen.

Digitale economie

De digitale economie is een agendathema voor de ACM. Dit betekent dat de ACM extra aandacht besteedt aan de problemen die consumenten online ervaren. Op ACM ConsuWijzer vinden consumenten informatie over hun rechten bij online aankopen. De Checklist online winkelen is een hulpmiddel om vooraf de betrouwbaarheid van een webwinkel te controleren.