Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Kiezen zorgverzekering nog steeds moeilijk voor consument

Het aanbod aan zorgverzekeringen die niet of nauwelijks van elkaar verschillen is nog altijd zo groot dat het consumenten hindert bij het kiezen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de zorgverzekeringsmarkt. Veel consumenten vinden het moeilijk om de verschillen te snappen en de best passende zorgverzekering te kiezen. In 2023 had 61% van de consumenten gemiddeld 103 euro per jaar kunnen besparen. Zij hadden een basisverzekering waarvoor een (bijna) gelijk, maar goedkoper alternatief bestaat. De ACM en de NZa doen aanbevelingen aan beleidsmakers, de wetgever en zorgverzekeraars om het kiezen van een zorgverzekering makkelijker te maken.

Goedkoper alternatief basisverzekering beschikbaar

Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten soms een duurdere basisverzekering moeten afsluiten als zij een uitgebreidere aanvullende verzekering willen afsluiten. Terwijl een goedkopere basisverzekering ook geschikt zou zijn voor die consumenten. Hierdoor zijn mensen die deze zorg nodig hebben meer geld kwijt aan hun basisverzekering dan andere mensen. Zo’n keuzebeperking voor consumenten zet de solidariteit van het zorgstelsel onder druk. Dat vinden de ACM en de NZa onwenselijk.

Consumenten vinden zorgverzekeringen ingewikkelde producten, vooral als het gaat om de vergoeding van zorgaanbieders waarmee de zorgverzekeraar geen contract heeft. De ACM en de NZa doen in het onderzoek aanbevelingen om het keuzeproces van consumenten te verbeteren. Of consumenten overstappen is uiteindelijk hun eigen beslissing, maar zij mogen geen onnodige belemmeringen ervaren. De belangrijkste aanbevelingen zijn het terugdringen van het aantal (bijna) gelijke verzekeringspolissen per zorgverzekeraar en de verplichting dat consumenten bij elke basisverzekering toegang krijgen tot alle aanvullende verzekeringen bij dezelfde zorgverzekeraar.

Wat doet de ACM in de zorgsector?

De ACM draagt onder andere via marktonderzoeken bij aan haar missie om markten goed te laten werken voor alle mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Ook in de zorg. Ons toezicht draagt bij aan een goede, betaalbare en toegankelijke zorg. In het Nederlandse zorgstelsel staat de keuze voor patiënten en verzekerden centraal. Doordat er wat te kiezen valt, willen zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich van elkaar onderscheiden: op prijs, kwaliteit en dienstverlening. Door dit stelsel blijft de kwaliteit van de zorg hoog en de verzekeringspremie betaalbaar.

Het onderzoek Polisverschillen en consumentenkeuzes in de zorgverzekeringsmarkt maakt gebruik van het jaarlijkse Consumentenonderzoek Zorgverzekeringsmarkt van de ACM. Daaruit bleek dat verzekerden in het recente overstapseizoen meer aandacht hadden voor een vrije keuze tussen zorgaanbieders. Om consumenten te helpen bij hun keuze op de zorgverzekeringsmarkt heeft de ACM de informatiepagina’s op haar website ACM ConsuWijzer vernieuwd.

Zie ook