Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM Telecommonitor vierde kwartaal 2022

Over de monitor

Elk kwartaal publiceert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de Telecommonitor. Hierin worden de trends in de telecomsector weergegeven. Voor de Telecommonitor verstrekken de grootste partijen in de sector periodiek gegevens over hun activiteiten. De ACM controleert deze gegevens en houdt zo een vinger aan de pols bij de ontwikkelingen op de diverse markten. De cijfers vormen een belangrijke basis voor de marktanalyses van de ACM. De trends worden weergegeven in een interactief dashboard. In dit dashboard kunnen gebruikers een periode selecteren vanaf 2013 om de marktcijfers van de telecommarkt te bekijken. Daarnaast kunnen gebruikers meer informatie krijgen over de gepresenteerde cijfers door de muis op de interactieve elementen te houden.

Bekijk het dashboard: Telecommonitor

Jaarontwikkelingen

Het aantal sms’jes is in Nederland de afgelopen vier jaar gedaald van 3,3 miljard in 2019 naar 2,3 miljard* in 2022. Het aantal belminuten via een vaste lijn is in die periode gedaald van 8,9 miljard tot 6,3 miljard* in 2022. In deze cijfers is de verschuiving zichtbaar van vast naar mobiel en van telefoontikken naar dataverbruik. De opkomst van IoT (het internet der dingen) leidt inmiddels tot een sterke groei van mobiele telefonie voor apparaten met verbindingsmogelijkheden.

Vorig jaar is er ook meer geïnvesteerd in vaste dan mobiele netwerken. Er is 550 miljoen euro besteed aan mobiele netwerken en 2,5 miljard aan vaste netwerken, zoals de aanleg van glasvezel. Het aantal huishoudens met een glasvezelaansluiting is met 1,2 miljoen gestegen naar 5,7 miljoen. Er zijn nog altijd meer kabelaansluitingen, met bijna 8 miljoen. Er zijn 5,7 miljoen huishoudens met een koperaansluiting; 200.000 minder dan het jaar ervoor.

Trends in het vierde kwartaal van 2022

Mobiel

In het vierde kwartaal van 2022 waren er bijna 22 miljoen mobiele aansluitingen; 62.838 aansluitingen meer dan in het vorige kwartaal. Het aantal sms’jes nam in het vierde kwartaal met meer dan 11 procent af naar 544 miljoen. Het mobiele dataverbruik daalde met bijna 6 procent naar 429 miljoen gigabyte. Dat is wat in het vierde kwartaal van 2022 is verbruikt aan data op (mobiele) apparaten met een simkaart.

T-Mobile heeft het grootste marktaandeel van de aanbieders van mobiele telefonie met een marktaandeel tussen de 30 en 35 procent. Daarna volgen KPN en VodafoneZiggo met beide een marktaandeel tussen de 25 en 30 procent. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO's) hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 10 en 15 procent.

Machine to machinetoepassingen (M2M) worden steeds belangrijker. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om auto’s of om apparaten (zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters) die via een internetaansluiting informatie uitwisselen met de digitale systemen van beheerders van de apparaten. Het aantal M2M-aansluitingen steeg in het vierde kwartaal van 2022 met 700.000 naar 15,2 miljoen.

Vaste telefonie

Steeds minder mensen hebben een vaste telefonieaansluiting waarop wordt getelefoneerd. In het vierde kwartaal van 2022 daalde het aantal aansluitingen voor vaste telefonie licht met 2 procent naar 4,57 miljoen. In totaal is er in het vierde kwartaal van dit jaar 1,46 miljard minuten gebeld via vaste telefonie, een daling van 6 % ten opzichte van vorig kwartaal.

Televisie

In het vierde kwartaal lag het aantal tv-abonnementen via glasvezel op 1,77 miljoen. Het aantal televisieabonnementen via de kabel is verder gedaald naar 3,84 miljoen. Het aantal digitale tv-abonnementen (bijvoorbeeld via xDSL, digitenne of satelliet) komt uit op 1,66 miljoen.

Breedband

In het vierde kwartaal van 2022 is bij 350 duizend huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Er ligt nu bij 5,69 miljoen huishoudens een glasvezelkabel in de straat tot aan de woning of tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 3,43 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via een koperverbinding daalde met 9 duizend naar 2,06 miljoen. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via de kabel bleef gelijk met 3,43 miljoen.

KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders van breedbandinternet. VodafoneZiggo heeft een marktaandeel van 40 tot 45 procent en KPN heeft een marktaandeel van 35 tot 40 procent. Het marktaandeel van T-Mobile en Delta Fiber bedroegen in het vierde kwartaal van 2022 tussen de 5 en 10 procent. Overige aanbieders hebben een marktaandeel van tussen de 0 en 5 procent.

Bundels

Het aantal abonnementen met een combinatie van mobiele en vaste diensten (telefonie, televisie of internet) was in het vierde kwartaal van 2022 3,35 miljoen en daarmee licht gestegen met 1,5 procent gestegen. Het aantal bundels waarin twee vaste diensten zijn gecombineerd was 2,69 miljoen, een stijging van 3,51 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Er waren 1,13 miljoen bundels met drie vaste diensten, een daling van bijna 10 procent ten opzichte van het vorige kwartaal.

* Een eerdere versie van dit bericht bevatte verkeerde gegevens: per abuis stond er dat het aantal sms’jes in Nederland de afgelopen vier jaar is gedaald naar 1,8 miljard in 2022, en dat het aantal belminuten via een vaste lijn in die periode is gehalveerd tot 4,8 miljard in 2022. Deze gegevens zijn op 12 april in bovenstaande tekst gecorrigeerd.

Zie ook