Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM Telecommonitor derde kwartaal 2022

Elk kwartaal publiceert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de Telecommonitor. Hierin worden de trends in de telecomsector weergegeven. Om de bruikbaarheid van de marktcijfers te vergroten, heeft de ACM de statische kwartaalrapportages vervangen door een interactief dashboard. In dit dashboard kunnen gebruikers een periode selecteren vanaf 2013 om de marktcijfers van de telecommarkt te bekijken. Daarnaast kunnen gebruikers meer informatie krijgen over de gepresenteerde cijfers door de muis op de interactieve elementen te houden.

Over de Telecommonitor

Voor de Telecommonitor verstrekken de grootste partijen in de sector periodiek gegevens over hun activiteiten. De ACM controleert deze gegevens en houdt zo een vinger aan de pols bij de ontwikkelingen op de diverse markten. De cijfers vormen een belangrijke basis voor de marktanalyses van de ACM. Vanaf het derde kwartaal van 2022 zijn er meer telecomaanbieders die gegevens aanleveren. Hierdoor kunnen veranderingen in de aantallen ten opzichte van voorgaande periodes beïnvloed zijn.

Trends in het derde kwartaal van 2022

Mobiel

In het derde kwartaal van 2022 waren er 21,6 miljoen mobiele aansluitingen; 248.508 aansluitingen minder dan in het vorige kwartaal. Het aantal belminuten is met meer dan 9 procent gedaald naar 9,8 miljard minuten. Het aantal sms’jes nam in het derde kwartaal met 6 procent toe naar 613 miljoen. Het mobiele dataverbruik groeide met 6 procent naar 428 miljoen gigabyte. Dat is wat in het derde kwartaal van 2022 is verbruikt aan data op (mobiele) apparaten met een simkaart.

T-Mobile heeft het grootste marktaandeel van de aanbieders van mobiele telefonie met een marktaandeel tussen de 30 en 35 procent. Daarna volgen KPN en VodafoneZiggo met beide een marktaandeel tussen de 25 en 30 procent. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO's) hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 10 en 15 procent.

Machine-to-machinetoepassingen (M2M) worden steeds belangrijker. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om auto’s of om apparaten (zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters) die via een internetaansluiting informatie uitwisselen met de digitale systemen van beheerders van de apparaten. Het aantal M2M-aansluitingen steeg in het derde kwartaal van 2022 met 500.000 naar 14,5 miljoen.

Vaste telefonie

Steeds minder mensen hebben een vaste telefonieaansluiting waarop wordt getelefoneerd. In het derde kwartaal van 2022 daalde het aantal aansluitingen voor vaste telefonie met 5,5 procent naar 4,69 miljoen. In totaal is er in het derde kwartaal van dit jaar 1,56 miljard minuten gebeld via vaste telefonie, gelijk aan het vorige kwartaal.

Televisie

In het derde kwartaal lag het aantal tv-abonnementen via glasvezel op 1,65 miljoen. Het aantal televisieabonnementen via de kabel is verder gedaald naar 3,85 miljoen. Het aantal digitale tv-abonnementen (bijvoorbeeld via xDSL, digitenne of satelliet) komt uit op 1,81 miljoen.

Breedband

In het derde kwartaal van 2022 is bij 300.000 huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Er ligt nu bij 5,34 miljoen huishoudens een glasvezelkabel in de straat tot aan de woning of tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 2,39 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel; 10.000 meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via een koperverbinding daalde met 6.000 naar 2,25 miljoen. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via de kabel daalde met 2.000 naar 3,83 miljoen.

KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders van breedbandinternet. VodafoneZiggo heeft een marktaandeel van 40 tot 45 procent en KPN heeft een marktaandeel van 35 tot 40 procent. De marktaandelen van T-Mobile en Delta Fiber bedroegen in het derde kwartaal van 2022 tussen de 5 en 10 procent. Overige aanbieders hebben een marktaandeel van tussen de 0 en 5 procent.

Bundels

Het aantal abonnementen met een combinatie van mobiele en vaste diensten (telefonie, televisie of internet) was in het derde kwartaal van 2022 3,3 miljoen en daarmee met 3,4 procent gestegen. Er waren 2,6 miljoen bundels waarin twee vaste diensten zijn gecombineerd; een stijging van 7,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Er waren 1,24 miljoen bundels met drie vaste diensten.
 

Zie ook