ACM kan toets op economisch evenwicht van de hoofdrailnetconcessie nu niet uitvoeren
Omdat de inhoud van de hoofdrailnetconcessie nog niet vaststaat, wijst de ACM de aanvraag af van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de impact te onderzoeken van nieuwe treindiensten waar Arriva vanaf 2025 mee wil gaan rijden tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Zwolle. Arriva heeft deze nieuwe treindiensten in december 2022 gemeld.
Het voornemen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is om beide trajecten ook op te nemen in de aan de NS te gunnen hoofdrailnetconcessie waarvan de looptijd start op 1 januari 2025.
Waarom is het onderzoek aangevraagd?
Treindiensten zonder concessie – ook wel opentoegangsdiensten genoemd – zijn toegestaan als deze het economisch evenwicht van een concessie niet in gevaar brengen. Daarom heeft het ministerie de ACM gevraagd te onderzoeken of de door Arriva gemelde treindiensten het economisch evenwicht van de toekomstige hoofdrailnetconcessie in gevaar brengen.
De ACM wijst de aanvraag van het ministerie af, omdat de inhoud van de toekomstige hoofdrailnetconcessie nog niet vaststaat. De omvang van de concessie en de vergoeding kunnen bijvoorbeeld nog veranderen.
Wat betekent dit besluit voor de hoofdrailnetconcessie?
Het is aan het ministerie om over de omvang van de concessie en de vergoeding in gesprek met onder andere de concessiehouder en de opentoegangsdienstverlener definitieve keuzes te maken.
Documenten
Zie ook
- 26-09-2023 Beslissing op het bezwaar van NS – over de economische evenwichtstoets opentoegangsdiensten Arriva
- 14-12-2022 Melding nieuwe passagiersdienst Leeuwarden-Zwolle per spoor door Arriva
- 14-12-2022 Melding nieuwe passagiersdienst Groningen-Zwolle per spoor door Arriva
- 16-11-2022 UHT tussentijdse wijziging Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur
- 12-08-2022 Reactie op consultatieversie Programma van Eisen nieuwe Hoofdrailnetconcessie
- 11-11-2020 Open toegang tot het spoor