Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

KLM en Schiphol houden zich aan de toezeggingen voor gelijk speelveld luchtvaartmaatschappijen

KLM en Schiphol houden zich aan de toezeggingen om geen onderling contact meer te hebben over de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen op Schiphol. Daarmee wordt voorkomen dat KLM mogelijk een voordeel heeft op concurrenten bij het gebruiken van de faciliteiten op  Schiphol. Dat blijkt uit een controle van de Autoriteit Consument & Markt naar de naleving van de toezeggingen van KLM en Schiphol uit 2018.

De ACM is op basis van deze eerste tussentijdse controle positief over de naleving van de toezeggingen door KLM en Schiphol. Zo blijkt dat er veel aandacht is voor voorlichting aan het personeel over hoe zij de toezeggingen kunnen naleven. KLM en Schiphol hebben een werkwijze doorgevoerd voor een goede verslaglegging van gezamenlijke vergaderingen. Ook ervaren andere luchtvaartmaatschappijen een opener houding van Schiphol. De ACM stelt vast dat hierdoor de risico’s voor de concurrentie zijn verminderd.

De ACM ziet nog wel mogelijkheden voor verbetering in de uitvoering van de toezeggingen, onder andere met betrekking tot de consistentie van de verslaglegging en de transparantie ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen. De ACM heeft zowel KLM als Schiphol hierover geïnformeerd. De ACM zal binnen nu en twee jaar een nieuwe controle op de naleving van de toezeggingen uitvoeren. De toezeggingen gelden voor 5 jaar (2023).

Hoe zat het ook alweer?

KLM en andere luchtvaartmaatschappijen van het samenwerkingsverband ‘SkyTeam’ verzorgen het meeste vliegverkeer op Schiphol. KLM en Schiphol hebben daarom regelmatig contact met elkaar over het gebruik van de luchthaven.

Uit onderzoek van de ACM bleek in 2017 dat KLM en Schiphol ook met elkaar bespraken dat KLM en haar partners ongeveer 70 procent van het vliegverkeer verzorgen en de overige luchtvaartmaatschappijen zo’n 30 procent. KLM en Schiphol overlegden over plannen van Schiphol. Door dergelijke contacten ontstond het risico dat Schiphol niet zelfstandig haar beleid bepaalde, maar aanpaste aan de wensen van KLM. Zo werden andere luchtvaartmaatschappijen mogelijk gedwarsboomd in hun groeiplannen.

In 2018 hebben KLM en Schiphol toegezegd geen contact meer te hebben over de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen. Schiphol bepaalt zelfstandig haar plannen voor investeringen, tarieven en marketingbeleid. De toezeggingen zijn goed voor een gelijk concurrentie-speelveld tussen luchtvaartmaatschappijen op Schiphol. En daarmee voor de prijs en kwaliteit van het aanbod aan de reizigers.

Zie ook