Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Wonderbox informeert voortaan duidelijker over partners cadeaukaart na actie ACM

Wonderbox, uitgever van verschillende cadeaukaarten zoals GiftforYou, informeert consumenten voortaan duidelijker over de bedrijven waar zij hun kaart kunnen inleveren. Deze informatie is aangepast nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf hierop had aangesproken. Via haar loket ACM ConsuWijzer ontving de ACM meldingen dat consumenten hun cadeaukaart niet konden inleveren bij bedrijven die op de website van Wonderbox als partner vermeld stonden. Wonderbox heeft de ACM toegezegd deze informatie actueel te houden, zodat de consument alleen bedrijven te zien krijgt die de kaart accepteren. Ook zorgt Wonderbox voor een betere bereikbaarheid van zijn klantenservice.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Als je een cadeaukaart hebt gekregen en je wilt deze verzilveren, voel je je misleid als dat niet kan bij het bedrijf van je keuze dat op de website wel als partner vermeld stond. Het is goed dat Wonderbox nu alleen partners toont waarbij de consument ook echt terecht kan.”

Wat ging er mis?

Een consument die een cadeaukaart krijgt of koopt voor een gezellig etentje of een weekendje weg, moet de kaart ook daadwerkelijk kunnen verzilveren bij een van de bedrijven die als partner op de website vermeld staan. De aanbieder van de cadeaukaart heeft de verantwoordelijkheid om de informatie hierover actueel te houden en bedrijven die geen partner meer zijn binnen een dag te verwijderen. Ook de reactietermijn van de klantenservice, waarover de ACM ook klachten ontving, is verbeterd. Daarnaast heeft het bedrijf de tevredenheidsscore verwijderd nadat de ACM aangaf dat de informatie over de herkomst ervan ontbrak.

Regels cadeaukaarten

Er zijn verschillende soorten cadeaukaarten. Door deze in te leveren kun je een product of dienst afnemen. Dat kan alleen bij bedrijven die vermeld staan bij de voorwaarden of op de website van de bon. Cadeaubonnen die na 1 januari 2022 zijn gekocht, moeten minimaal twee jaar geldig zijn.

Snelle aanpak consumentenproblemen

De ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. Bij haar keuze voor een aanpak zet de ACM de consument centraal. In dit geval kiest de ACM voor het aanspreken van het bedrijf om het probleem op te lossen. Via meldingen bij ConsuWijzer blijft de ACM volgen of het bedrijf de afgesproken aanpassingen ook in praktijk brengt.

Zie ook