Voorstel codewijziging alternatieve transportrechten
Netbeheer Nederland heeft een voorstel ingediend bij de ACM voor het wijzigen van de codes elektriciteit. Hiermee stelt Netbeheer Nederland voor om twee nieuwe alternatieve transportrechten mogelijk te maken. Dit zijn het tijdsduurgebonden transportrecht en het tijdsblokgebonden transportrecht.
Transportrechten
Een aangeslotene met een vast transportrecht heeft altijd recht op zijn gecontracteerde transportcapaciteit, onafhankelijk van het tijdstip of de situatie in het net.
Eerder heeft Netbeheer Nederland een eerste voorstel gedaan voor een transportrecht zonder vaste (firm) transportcapaciteit. Dit wordt ook wel een non-firm Aansluit- en transportovereenkomst (ATO) genoemd. Zie het besluit van de ACM waarmee de regels voor de non-firm ATO worden vastgesteld.
Het nieuw voorgestelde tijdsduurgebonden transportrecht geeft de aangeslotene recht op transport gedurende een vastgesteld aantal uren per jaar. In het voorstel wordt het aantal uren op 85% van de tijd gesteld en dit transportrecht op de netten van de beheerder van het hoogspanningsnet TenneT beschikbaar gemaakt. Het tijdsduurgebonden transportrecht is de uitwerking van het voorstel dat TenneT eerder heeft gedaan voor een apart tarief voor flexibele netgebruikers zoals batterijopslag.
Het voorgestelde tijdsblokgebonden transportrecht geeft de aangeslotene recht op transport binnen met de netbeheerder afgesproken tijdvensters. In het voorstel wordt dit transportrecht beschikbaar gemaakt op de regionale netten.
Stimuleren efficiënt netgebruik
Door het inzetten van alternatieve transportrechten kan de schaarse ruimte op het net efficiënter benut worden en meer ruimte worden gecreëerd voor (duurzame) aangeslotenen. Daarmee wordt een bijdrage geleverd aan de energietransitie. Aangeslotenen die gebruik maken van een alternatief transportrecht betalen een lager nettarief omdat zij met aangepast netgebruik bijdragen aan het verminderen of voorkomen van netcongestie. Alternatieve transportrechten zijn naar verwachting met name interessant voor aangeslotenen met een flexibel netgebruik.
Waar kan ik de huidige versie van de codes vinden?
Welke stappen doorloopt een codewijzigingsvoorstel voordat ACM een besluit neemt?
Documenten
Zie ook
- 13-03-2024 Ontwerp codebesluit Alternatieve transportrechten
- 31-01-2024 Codebesluit non-firm ATO
- 31-01-2024 Goedkopere transportovereenkomst voor in de ‘daluren’ stimuleert slimmer gebruik van het elektriciteitsnet
- 05-10-2023 ACM ziet grond voor verlaagd transporttarief voor batterijen
- 09-06-2017 Wetten en regels voor de energiemarkt