Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Veel signalen dat leveranciers baby- en kinderproducten de prijzen bij winkeliers vaststellen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt verschillende leveranciers van baby- en kinderproducten. De ACM krijgt veel signalen dat leveranciers verboden invloed uitoefenen op de verkoopprijzen van hun producten door winkeliers. Daarmee houden zij de consumentenprijzen van hun producten kunstmatig hoog.

Het gaat om leveranciers van onder andere kinderwagens, autostoeltjes, draagzakken, kindertextiel, kindermeubels, slaapproducten, speelgoed, flessen en spenen. De ACM houdt van verschillende bedrijven in de gaten of ze voldoen aan de regels. Bedrijven riskeren een boete die kan oplopen tot 900.000 euro of 10% van hun omzet als ze zich na de waarschuwing niet aan de regels houden.

Michiel Denkers, directeur Directie Mededinging bij de ACM: “Winkeliers moeten zelfstandig de prijzen van de producten in hun (web)winkel bepalen. Leveranciers mogen alleen een adviesprijs geven en geen druk uitoefenen op winkeliers om de consumentenprijs te verhogen of informatie geven over wat andere winkeliers met de prijzen doen. Ouders willen het beste voor hun kind. Ze zijn vaak minder kritisch en bereid om hun portemonnee te trekken. Het lijkt erop alsof in deze sector leveranciers daar gebruik van maken. Daar zijn jonge ouders de dupe van – terwijl deze fase in hun leven toch al veel uitgaven vraagt.”

Adviesprijs aan winkeliers moet vrijblijvend zijn

Leveranciers moeten winkeliers in staat stellen om zelfstandig hun verkoopprijzen te bepalen. Daarom mogen leveranciers alleen een vrijblijvend advies geven over de verkoopprijs aan winkeliers. Op deze manier kunnen winkeliers eerlijk met elkaar concurreren en betalen (groot-)ouders de beste prijs voor de baby- en kinderproducten. Het is ook verboden voor leveranciers om informatie te geven over wat andere winkeliers met de prijzen doen.

De ACM krijgt regelmatig signalen van winkeliers van baby- en kinderproducten dat zij bepaalde prijzen moeten hanteren. Daarom is het belangrijk dat alle leveranciers van baby- en kinderproducten checken of zij zich aan de regels houden.

Om leveranciers én winkeliers te helpen heeft de ACM een adviesprijscheck gemaakt. Leveranciers kunnen hiermee controleren of ze zich aan de regels houden. Winkeliers kunnen nagaan of hun leverancier verboden invloed uitoefent op hun verkoopprijzen in de (web)winkel.

Melden van verboden afspraken bij de ACM

Vermoedt u dat leveranciers verboden invloed uitoefenen op de verkoopprijzen? U kunt ons helpen met uw melding.
 

Zie ook