Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Toezegging OMS loopt af, ACM ziet geen reden voor verlenging

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verlengt de toezegging van mediabedrijf One Media Sales B.V. (OMS) over het kortingssysteem bij de verkoop van radio-advertentieruimte niet. Deze toezegging ging in op 1 januari 2020 en loopt af op 1 januari 2024. Vanwege gewijzigde marktomstandigheden ziet de ACM geen aanleiding om het toezeggingsbesluit te verlengen.

Waar gaat het om?

Mediabedrijf OMS is onderdeel van Talpa Radio en RadioCorp. OMS is de grootste speler bij de verkoop van zendtijd voor advertenties op de radio. Ze verkoopt de zendtijd voor reclamespots op populaire commerciële radiozenders, zoals Radio 538, Sky Radio en 100%NL. OMS deed de toezegging om vanaf 1 januari 2020 haar kortingssysteem voor radio-advertenties aan te passen, nadat de ACM onderzoek had gedaan naar gedragingen van OMS en haar positie op de markt. De toezegging hield in dat OMS aan adverteerders en mediabureaus geen kortingen mocht geven die gekoppeld zijn aan hun bestedingsaandeel. Dit kortingssysteem van OMS bracht destijds namelijk concurrentierisico’s met zich mee voor andere marktpartijen, vanwege het risico dat adverteerders en mediabureaus minder advertentieruimte zouden kopen bij andere radiozenders dan de zenders die waren aangesloten bij OMS. Hierdoor bestond er een risico dat die radiozenders zouden verdwijnen, waardoor het aanbod voor radioluisteraars zou verschralen en de prijzen van advertenties op de radio zouden worden verhoogd. Het toezeggingsbesluit gold voor twee jaar en is daarna verlengd tot 1 januari 2024.

Waarom verlengt de ACM het toezeggingsbesluit niet?

De ACM heeft marktonderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in het radiolandschap en naar de huidige marktpositie van OMS. Hoewel OMS nog altijd een sterke speler is, ziet de ACM ook dat OMS meer concurrentiedruk van andere marktpartijen ervaart. Zo heeft de veiling van de vergunningen voor radiofrequenties van juli 2023 ertoe geleid dat nieuwe radiozenders JOE en Radio4All zijn toegetreden. Op basis van het marktonderzoek concludeert de ACM dat de marktomstandigheden zodanig zijn gewijzigd, dat de toezegging van OMS niet meer verlengd hoeft te worden. Wel blijft de ACM de markt voor radio-advertenties in de gaten houden.

Zie ook