Overstapgedrag vast internet en bundels
In opdracht van de ACM heeft Blauw onderzoek uitgevoerd onder consumenten naar hun overstapgedrag als zij losse internet als losse dienst afnemen of als deze dienst gebundeld is met telefonie- en televisiediensten.
Blauw stelt vast dat een derde van de consumenten overweegt om naar een andere aanbieder over te stappen als de prijs van hun abonnement met 10% stijgt. Consumenten hebben dan een voorkeur om over te stappen naar een aanbieder die diensten aanbiedt over glasvezel.
De ACM gebruikt dit onderzoek voor de marktanalyse ontbundelde toegang. In die analyse onderzoekt de ACM of en welke regulering nodig is om te zorgen voor voldoende concurrentie op de telecommarkt. In het najaar komt de ACM met een ontwerpbesluit van deze marktanalyse.
Bijlagen
Zie ook
- 27-02-2018 Rapportage consumentenonderzoek telecommarkt 2017
- 27-02-2018 Onderzoek afnemers van zakelijke netwerkdiensten
- 27-02-2018 Ontwerp marktanalysebesluit toegang tot vaste telecomnetwerken (Wholesale Fixed Access)