Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Besluit op bezwaar boete Ryanair

Onderstaande informatie is mogelijk verouderd. Vanaf 13 juni 2014 treden nieuwe consumentenregels in werking. Wilt u meer weten?

Consumentenregels vanaf 13 juni 2014


Ryanair biedt via haar website www.ryanair.com/nl vliegtickets aan de Nederlandse consument aan. De Consumentenautoriteit heeft het boekingsproces op de website van Ryanair onderzocht. Bij besluit van 23 februari 2013 heeft de Consumentenautoriteit voor vastgestelde overtredingen boetes opgelegd met een totaal van EUR 370.000,- en drie lasten onder dwangsom.

De Consumentenautoriteit is in haar besluit namelijk tot de conclusie gekomen dat Ryanair op haar website niet consequent alle voorzienbare en onvermijdbare kosten in de gepresenteerde prijs voor vliegtickets had opgenomen. Daarnaast bood Ryanair haar klantenservice alleen in de Engelse taal aan zonder dit goed duidelijk te maken op de Nederlandstalige website. Het online boekingsproces van Ryanair had daarnaast voor consumenten geen adequate mogelijkheid om eventuele bij het boeken gemaakte invoerfouten op te merken en te herstellen. Tenslotte toonde Ryanair in strijd met de wettelijke verplichting daartoe, geen e-mailadres op haar website. Daardoor werd rechtstreekse communicatie met Ryanair bemoeilijkt.

Ryanair heeft bezwaar gemaakt tegen dit sanctiebesluit. Over de bezwaren heeft de Adviescommissie bezwaarschriften schriftelijk advies uitgebracht.
In de beslissing op bezwaar neemt ACM het advies van de Adviescommissie bezwaarschriften grotendeels over. Waar de Adviescommissie adviseert de bezwaren ongegrond te verklaren volgt ACM het advies. Op het onderdeel waar de Adviescommissie adviseert een nadere motivering te geven heeft ACM dit gedaan. Op één punt wijkt ACM gemotiveerd af van het advies van haar Adviescommissie. De bezwaren van Ryanair worden ongegrond verklaard.

Na het opleggen van de boete en de lasten onder dwangsom heeft Ryanair haar website aangepast conform de eisen van ACM. Ryanair heeft inmiddels tegen deze beslissing op bezwaar beroep ingesteld bij de rechtbank Rotterdam.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Bijlagen

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Meer in deze zaak