Hendriks Incasso past agressieve werkwijze aan
Hendriks Incasso past zijn werkwijze aan. Dit heeft het bedrijf toegezegd na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het bedrijf zal voortaan bij het incasseren zorgvuldig omgaan met consumenten.
De ACM ontving meldingen van consumenten over de werkwijze van Hendriks Incasso. Het incassobureau drong op een agressieve manier bij consumenten aan op betaling door zeer korte betaaltermijnen te stellen. Ook gaf het een onjuiste voorstelling van de gevolgen als een consument niet betaalt, zoals gerechtelijke kosten voor rekening van de consument. Op verzoek van de ACM heeft Hendriks Incasso zijn werkwijze en de eigen gedragscode per direct aangepast. Dat betekent onder meer dat het bedrijf een redelijke termijn van vijf werkdagen stelt voor het betalen van de rekening en dat het geen agressieve communicatie gebruikt om consumenten onder druk te zetten.
Regels voor incassobureaus
Heeft u te maken met een incassobureau omdat u een terechte rekening niet hebt betaald? Dan moet u een redelijke termijn krijgen om alsnog te betalen. Incassobureaus en ondernemers gedragen zich soms te agressief. Bijvoorbeeld door te dreigen met maatregelen die zij niet kunnen nemen, zoals beslag leggen op eigendommen. Of door de consument te bestoken met sms’jes, e-mails of telefoontjes. In de wet is vastgelegd wat een incassobureau wel en niet mag doen om ervoor te zorgen dat rekeningen alsnog betaald worden. Kijk voor meer informatie hierover op de website van ConsuWijzer.
Snelle aanpak consumentenproblemen
De ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. Bij haar keuze voor een aanpak zet de ACM de consument centraal. In dit geval kiest de ACM voor het aanspreken van het bedrijf om het probleem op te lossen. Via meldingen bij ConsuWijzer blijft de ACM volgen of het bedrijf de afgesproken aanpassingen ook in praktijk brengt.