Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Europa biedt influencers hulpmiddel om regels na te leven

De Europese Commissie lanceert vandaag de ‘Influencer Legal Hub’. Dit hulpmiddel is speciaal ontwikkeld voor influencers, content creators, marketeers, agentschappen, merkhouders, en andere groepen adverteerders die zich online richten op consumenten. De Europese Commissie wil met de lancering van dit hulpmiddel de kennis over de regels bij influencers vergroten en er zo voor te zorgen dat zij er ook aan (gaan) voldoen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt deze informatie via haar website beschikbaar.

Het hulpmiddel bevat basisinformatie over de Europese regels voor eerlijke handelspraktijken. Deze regels gelden in heel Europa en ook in Nederland. De informatie bestaat uit onder meer uit trainingsvideo’s, checklists, verwijzingen naar geldende wetgeving en gerichte achtergrondinformatie. Influencers leren zo meer over de wettelijke verplichtingen waaraan zij moeten voldoen, zoals wanneer, waar en hoe zij aanduidingen over (gesponsorde) aanbevelingen moeten plaatsen en welke rechten consumenten hebben als zij een product of dienst rechtstreeks bij een influencer kopen.

De Europese consumentenautoriteiten waren betrokken bij de totstandkoming van dit hulpmiddel. De aanpak van influencers is een van de prioriteiten van het netwerk van de Europese consumentenautoriteiten (Consumer Protection Cooperation netwerk, CPC-netwerk). Hun doel is ervoor te zorgen dat reclame die influencers in hun posts maken voldoet aan EU-wetgeving. Uit die wetgeving vloeien verplichtingen voort en consumenten kunnen er rechten aan ontlenen. De ACM is lid van het CPC-netwerk.

Leidraad bescherming online consument

De ACM heeft een leidraad opgesteld over de regels die gelden bij het inzetten van beïnvloedingstactieken. Deze Leidraad bescherming online consument helpt professionele partijen zich te houden aan de regels die consumenten beschermen tegen online misleiding. In de leidraad staan ook regels voor influencer marketing. Zowel de influencer als het bedrijf dat een influencer inschakelt, moeten zich aan die regels houden.

ACM en digitale economie

De digitale economie is een agendathema voor de ACM. Uitgangspunt is dat consumenten volop kunnen profiteren van de voordelen van de digitale samenleving. Met ons toezicht dragen wij daaraan bij. De ACM werkt hierbij samen met andere toezichthouders in het digitale domein in het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT).

Zie ook