Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM waarschuwt consumenten voor prijsverspringingen bij vakantiereizen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat reisaanbieders de verplichte bijkomende kosten nu correct vermelden. Daarnaast ziet de toezichthouder dat consumenten bij 3 aanbieders van pakketreizen geconfronteerd worden met prijsverspringingen tijdens het boeken. Hierdoor kunnen zij hun reis niet boeken tegen de eerst getoonde prijs. Dit mag niet. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de reis te boeken is tegen de prijs die de reisaanbieder als eerste toont. Ook kunnen zij zo de verschillende aanbiedingen en aanbieders goed vergelijken. Daarom legt de ACM aan drie aanbieders een last onder dwangsom op om hen te dwingen tot een juiste prijsvermelding.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Voor consumenten is de prijs een van de belangrijkste keuzecriteria. Mensen moet prijzen van de verschillende aanbieders eenvoudig kunnen vergelijken. Dit kan alleen als de eerst getoonde prijs de prijs is waarvoor de reis ook daadwerkelijk geboekt kan worden, inclusief alle verplichte kosten. Daarom waarschuwen wij consumenten die ‘last minute’ een vakantiereis willen boeken.”

Onderzoek naar reisprijzen

De ACM heeft begin 2022 aangekondigd opnieuw onderzoek te doen naar prijzen in de reisbranche. In dat kader heeft de ACM 12 aanbieders van pakketreizen gecontroleerd. Het onderzoek richtte zich op prijsverspringingen en op het juist vermelden van prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten, zoals toeristenbelasting. In het onderzoek naar het vermelden van prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten bleken 11 van de 12 aanbieders de verplichte bijkomende kosten onjuist te vermelden. Inmiddels vermelden alle 12 bedrijven hun prijzen wel inclusief alle verplichte kosten. Wat de prijsverspringingen betreft heeft de ACM nu aan 3 reisaanbieders lasten onder dwangsom opgelegd. De besluiten worden op een later moment openbaar gemaakt.

Regels voor duidelijke reisprijzen

Het algemene uitgangspunt van de ACM is dat consumenten erop moeten kunnen vertrouwen dat ze de reis kunnen boeken voor de eerste prijs die wordt getoond. Deze prijs mag en kan veranderen als consumenten meer details invullen over de reis en het reisgezelschap. Maar als je de oorspronkelijk aangeboden reis zonder aanpassingen wil boeken, dan moet dat kunnen voor het bedrag van het oorspronkelijke aanbod.

Als de reis niet voor deze prijs geboekt kan worden, is er sprake van misleiding. Tijdens het onderzoek heeft de ACM vastgesteld dat de oorspronkelijke prijs vaak niet de prijs is waarvoor mensen uiteindelijk boeken. De prijzen werden zowel lager als hoger. Zo werd bijvoorbeeld een reis naar Bali aangeboden voor 3 personen voor 2.400 euro. Als je deze reis daadwerkelijk ging boeken, werd de prijs van dezelfde reis tijdens het boeken verhoogd naar 3.000 euro, een prijsstijging van 25%.

Dit is nadelig omdat mensen minder snel overstappen naar een ander aanbod of een andere aanbieder wanneer zij al een specifieke reis aan het boeken zijn. Dit maakt dat consumenten meer geld kwijt zijn voor een reis dan als zij waren ingegaan op een ander aanbod. Dit is slecht voor consumenten én een vorm van oneerlijke concurrentie. De prijs van de reis moet vermeld worden inclusief alle onvermijdbare kosten. Alle overige kosten moeten daarnaast in één oogopslag zichtbaar zijn. Daarom waarschuwt de ACM nu, zodat consumenten hierop alert zijn tijdens het boeken van hun vakantiereis.

Zie ook