Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM Telecommonitor tweede kwartaal 2023

Over de monitor

Elk kwartaal publiceert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de Telecommonitor. Hierin worden de trends in de telecomsector weergegeven. Voor de Telecommonitor verstrekken de grootste partijen in de sector periodiek gegevens over hun activiteiten. De ACM controleert deze gegevens en houdt zo een vinger aan de pols bij de ontwikkelingen op de diverse markten. De cijfers vormen een belangrijke basis voor de marktanalyses van de ACM. De trends worden weergegeven in een interactief dashboard. In dit dashboard kunnen gebruikers een periode selecteren vanaf 2013 om de marktcijfers van de telecommarkt te bekijken. Daarnaast kunnen gebruikers meer informatie krijgen over de gepresenteerde cijfers door de muis op de interactieve elementen te houden.

Trends in het tweede kwartaal van 2023

Breedband internet

In het tweede kwartaal van 2023 werden er 440 duizend nieuwe glasvezelverbindingen aangelegd, waarmee het totale aantal op 6,37 miljoen komt (correctie: in het eerste kwartaal van 2023 werd nog een aantal van 6,14 miljoen gerapporteerd. Dit is gecorrigeerd naar 5,93 miljoen). Het aantal huishoudens met een glasvezelinternetabonnement steeg tot 2,60 miljoen, een toename van 100 duizend vergeleken met het vorige kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via koper daalde echter met 28 duizend naar 1,95 miljoen, terwijl het aantal abonnementen voor breedbandinternet via de kabel met 35 duizend verminderde tot 3,38 miljoen.

KPN en VodafoneZiggo blijven de dominante spelers in de breedbandmarkt, met VodafoneZiggo goed voor 40 tot 45 procent marktaandeel en KPN met een marktaandeel van 35 tot 40 procent. Odido en Delta Fiber bezetten in het tweede kwartaal van 2023 respectievelijk 5 tot 10 procent van de markt. Overige aanbieders hebben een marktaandeel variërend van 0 tot 5 procent.

Mobiel

In het tweede kwartaal van 2023 waren er 21,8 miljoen mobiele aansluitingen, een stijging van 28.475 ten opzichte van het vorige kwartaal. Het aantal verzonden sms'jes groeide in het eerste kwartaal met 5 procent tot 547 miljoen, terwijl het aantal belminuten op mobiele netwerken stabiel bleef op 9,7 miljard. Het mobiele dataverbruik vertoonde daarentegen een aanzienlijke stijging: toestellen met 06- of 097-nummers verbruikten 514 miljoen gigabytes aan data, een toename van 88 miljoen gigabytes.

Odido had het grootste marktaandeel onder mobiele telefonieaanbieders met 30 tot 35 procent, gevolgd door KPN en VodafoneZiggo met elk 25 tot 30 procent marktaandeel. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO's) namen gezamenlijk 10 tot 15 procent van de markt in.

Machine to machinetoepassingen (M2M) worden steeds belangrijker. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om auto’s of om apparaten (zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters) die via een internetaansluiting informatie uitwisselen met de digitale systemen van beheerders van de apparaten. Het aantal M2M-aansluitingen steeg in het tweede kwartaal van 2023 met 1 miljoen aansluitingen naar 16,5 miljoen.

Vaste telefonie

Het aantal vaste telefonieaansluitingen dat wordt gebruikt voor telefoneren daalde licht met 1 procent tot 4,42 miljoen in het tweede kwartaal van 2023. In totaal werd er 1,22 miljard minuten gebeld via vaste telefonie, wat een daling van 3,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal betekent. In het eerste kwartaal was er zelfs een grotere daling van 16,4 procent (gecorrigeerd). Na navraag bij marktpartijen kon geen specifieke reden voor deze daling worden aangewezen door de ACM.

Televisie

In het tweede kwartaal telde het aantal tv-abonnementen via glasvezel 1,83 miljoen, een stijging van 2,5 procent. Het aantal televisieabonnementen via de kabel daalde daarentegen licht naar 3,78 miljoen (-0,1 procent). Het aantal digitale tv-abonnementen (bijv. via xDSL, digitenne of satelliet) bedroeg 1,19 miljoen (-2,4 procent).

Bundels

Het aantal abonnementen dat een combinatie van mobiele en vaste diensten (telefonie, televisie of internet) omvatte, bedroeg 3,44 miljoen in het tweede kwartaal van 2023, een stijging van 2,3 procent vergeleken met het vorige kwartaal. Er waren 2,81 miljoen bundels met twee vaste diensten (+2 procent) en 980 duizend bundels met drie vaste diensten, wat een daling is van bijna 7,3 procent ten opzichte van het vorige kwartaal.

Zie ook

Meer in deze zaak