Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM houdt extra toezicht op warmteleverancier Eteck vanwege nieuwe vergunning

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt komende maanden scherp in de gaten of warmteleverancier Eteck Warmte Holding B.V.(Eteck) zich houdt aan extra voorwaarden voor een nieuwe vergunning en aan alle andere eisen van de Warmtewet.

Eteck moet vóór 1 februari 2023 aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) laten zien dat zij aan alle vergunningsvoorschriften van de nieuwe vergunning voldoet. Deze voorschriften houden onder andere in dat Eteck er voor moet zorgen dat zij controle kan uitoefenen op onderhoudsbedrijven die namens Eteck werkzaamheden uitvoeren. Zo kan Eteck beter monitoren of de warmtesystemen goed werken en of er onderhoud gepleegd moet worden. Verder moet Eteck een zogenoemde compliance-tool en gedragscode voor medewerkers invoeren, en aanpassingen doen in haar IT-systemen.

De ACM stelt de extra voorwaarden omdat Eteck een nieuwe vergunning voor het leveren van warmte heeft aangevraagd. Het bedrijf heeft een nieuwe vergunning nodig omdat het alle activiteiten in één onderneming onder wil brengen. Vier b.v.’s van Eteck hadden al een vergunning, en veel andere b.v.’s van Eteck hadden geen vergunning nodig. Nu komen alle activiteiten voor het leveren van warmte onder de nieuwe vergunning te vallen.

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat Eteck al de nodige stappen heeft gezet om aan alle vergunningsvoorwaarden te voldoen. Door een voorlopige vergunning af te geven en aan de definitieve vergunning duidelijke voorschriften te verbinden houdt de ACM in de gaten of Eteck Warmte Holding B.V. haar wettelijke taken als warmteleverancier goed uitvoert.

Signalen over storingen en dienstverlening Eteck

Eteck moet zich ook houden aan alle andere eisen van de Warmtewet. De ACM krijgt regelmatig signalen over storingen bij enkele warmtenetten en over slechte dienstverlening door het bedrijf. De ACM heeft hier regelmatig contact over met bewoners en het bedrijf. Eteck heeft verbeterplannen opgesteld om problemen voor bewoners op te lossen. De ACM monitort welke verbeteringen Eteck doorvoert. Zo houdt de ACM de uitvoering van verbeterplannen in de gaten. Als Eteck problemen voor bewoners niet goed genoeg oplost kan de ACM handhaven.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook