Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Energiemonitor klantbeleving – 2024

De Energiemonitor Klantbeleving bevat uitkomsten van het consumentenonderzoek dat de ACM jaarlijks in april laat uitvoeren. Het onderzoek laat zien wat de kennis, de beleving en het gedrag van consumenten met betrekking tot de energiemarkt is gedurende de voorgaande 12 maanden. Het onderzoek heeft – tenzij anders vermeld – betrekking op de periode van mei 2023 tot en met april 2024.

De belangrijkste uitkomsten zijn:

Overstappers

Huishoudens die overstappen naar een ander contract of naar een andere leverancier doen dit steeds vaker via de website van de leverancier (stijging van 28% naar 35%). Het aantal huishoudens dat overstapt via een vergelijkingssite is iets gedaald (van 24% naar 22%). Ook het aantal mensen dat ingaat op een aanbod via deurverkoop of klantenservice van het energiebedrijf (per telefoon of e-mail) is gedaald. Respectievelijk van 7% naar 4% en van 18% naar 14%.

Vanaf 1 juni 2023 gelden er nieuwe regels voor opzegvergoedingen bij het vroegtijdig opzeggen van vaste energiecontracten. Het valt op dat 47% van de consumenten aangeeft hiervan niet op de hoogte te zijn geweest bij het afsluiten van een nieuw energiecontract.

Energieprijzen

Hoewel de meeste consumenten de energieprijzen nog steeds hoog vinden, is het aandeel consumenten met deze mening gedaald (van 84% naar 71%). Met name het aandeel consumenten dat de prijzen erg hoog vindt, is gedaald (van 39% naar 19%). In lijn met deze daling zeggen consumenten nu minder energiekosten te betalen per maand.

Warmte

De meeste consumenten (67%) vinden de prijzen van warmte over het algemeen (erg) hoog. Tegelijkertijd zijn consumenten vaker minder ontevreden over de dienstverlening van de warmteleveranciers. Warmtegebruikers zijn minder ontevreden over de afhandeling van de storingen (van 31% naar 46%) en de mate waarin hun leverancier inzicht geeft in hun verbruik (van 44% naar 59%).


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook