Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Oneerlijke handelspraktijken

U handelt oneerlijk als consumenten keuzes kunnen maken die zij anders niet hadden gemaakt. Bijvoorbeeld naar een winkel gaan, iets kopen of iets terugsturen. Zorg daarom dat u consumenten niet misleidt. Verkoop niet op een agressieve manier. En handel als ‘goed ondernemer’.

Snel naar:

Misleiding

Bij misleiding geeft u de gemiddelde consument een verkeerd beeld over uw aanbod. Hierdoor kunnen zij een verkeerde keuze maken:

  • Uw informatie klopt niet.
  • Uw informatie klopt wel, maar kan verkeerd begrepen worden.
  • U laat belangrijke informatie weg of u verstopt het.

In reclame mag u overdrijven of spelen met taal.

Zwarte lijst misleiding

Acties op de zwarte lijst misleiding zijn altijd verboden. Bijvoorbeeld:

  • Zonder toestemming een keurmerk gebruiken over kwaliteit, vertrouwen of iets dat daarop lijkt.
  • Zeggen dat u verplicht volgens een gedragscode werkt, terwijl dat niet zo is.
  • Zeggen dat uw gedragscode is erkend door een bepaalde organisatie, terwijl dat niet zo is.
  • Iets aanbieden als ‘gratis’, ‘kosteloos’ of ‘voor niets’, terwijl er wel kosten zijn.
  • Zeggen dat iets bijna uitverkocht is, als dat niet klopt.
  • Zeggen dat iets alleen onder speciale voorwaarden te krijgen is, als dat niet klopt.
  • Iets aanbieden voor een speciale prijs terwijl u geen redelijke voorraad heeft (‘lokkertje’).
  • Een wedstrijd organiseren of prijzen beloven, zonder de prijzen echt weg te geven.
  • Een rekening geven bij reclame, waardoor consumenten kunnen denken dat zij al besteld hebben.

Agressieve verkoop

Bij agressieve verkoop probeert u iets te verkopen:

  • op een intimiderende manier (bang maken of bedreigen)
  • op een dwingende manier (bijvoorbeeld met geweld)
  • door ongepaste beïnvloeding (misbruik maken van kwetsbare mensen of gevoelige situaties)

Zwarte lijst agressieve verkoop

Acties op de zwarte lijst agressieve verkoop zijn altijd verboden. Bijvoorbeeld:

  • Ongevraagd en op een dwingende manier contact opnemen om iets te verkopen, bijvoorbeeld steeds bellen of mailen.
  • Ongevraagd een product leveren en vragen om dit te betalen, bewaren of terug te sturen.
  • Consumenten het gevoel geven dat zij een plek pas mogen verlaten als zij een contract tekenen.
  • Een prijs of voordeel beloven, maar dit niet geven. Of ervoor laten betalen.
  • Kinderen aanmoedigen om zelf iets te kopen of hun ouders hiervoor over te halen.

Niet handelen als goed ondernemer

In dit geval houdt u zich niet aan:

  • de standaard manier van werken in uw sector
  • gedragscodes of keurmerken die veel gebruikt worden in uw sector
  • algemene fatsoensregels

Gevolgen oneerlijke handel

Bij een oneerlijke handelspraktijk mogen consumenten van de overeenkomst af (vernietigen). En ze kunnen schadevergoeding eisen. Dat geldt voor alle klanten in de Europese Unie.

Wij kunnen een hoge boete geven voor oneerlijke handelspraktijken.

Bronnen