Leidraad bescherming online consument
Zit je in de e-commerce en is conversieverhoging belangrijk voor jou? Dan wil je de klant verleiden om je product te kopen. Dat mag. Maar niet alles mag. Want online verleiding mag geen misleiding worden. Om dat te voorkomen, is de Leidraad Bescherming Online Consument opgesteld.
Deze leidraad is bedoeld als hulpmiddel voor online ondernemers, marketeers en mensen die werkzaam zijn in de e-commerce. In de leidraad kun je lezen waar de grens ligt tussen verleiden en misleiden in online omgevingen, gebaseerd op de geldende wetgeving. Als je de regels in de leidraad naleeft, voorkom je dat klanten worden misleid of onder druk worden gezet. Ook vind je er tips over hoe je de online omgeving zo kunt inrichten dat klanten er een goede en eerlijke keuze kunnen maken. De ACM controleert of bedrijven zich aan deze regels houden. Weet wat wel en niet mag.
Principes : Hoe voorkom je misleiding in een online omgeving?
Het belang van de consument staat centraal. Consumenten hebben goede informatie nodig om te beslissen of ze een product of dienst willen kopen. Beïnvloeding mag, maar gaat te ver als uw tactieken de gemiddelde consument naar een keuze sturen die zij niet zou hebben gemaakt als zij weloverwogen had kunnen kiezen. U mag consumenten dus niet onbeperkt beïnvloeden in hun beslissingen. Hier treft u de uitgangspunten om misleiding te voorkomen in een online omgeving.
Duidelijke informatie : Waar moet u online consumenten volgens de wet over informeren en hoe moet u dit doen?
Consumenten hebben duidelijke, juiste en complete informatie nodig. Daarmee kunnen ze beslissen of ze een product van u willen kopen. Hier kunt u voor specifieke onderwerpen vinden welke regels gelden
Eerlijke vormgeving : Wat zijn de regels die gelden voor de inrichting van uw online omgeving?
U mag consumenten niet met uw vormgeving misleiden tot een aankoop, toestemming of verlenging. Het is belangrijk dat consumenten online omgevingen kunnen vertrouwen. Hier kunt u voor specifieke onderwerpen vinden welke regels gelden.