Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

KPN mag Youfone overnemen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft KPN een vergunning om Youfone over te nemen. De ACM deed uitvoerig onderzoek naar de gevolgen van deze overname voor de markt voor mobiele telecommunicatiediensten. Uit het onderzoek blijkt dat de concurrentie als gevolg van de overname niet zal verminderen omdat er geen belangrijke concurrentiekracht wegvalt en er voldoende andere aanbieders zijn die concurrentiedruk blijven uitoefenen.

KPN en Youfone leveren allebei mobiele telecommunicatiediensten aan consumenten en zakelijke eindgebruikers. Youfone is een kleine maar snel groeiende aanbieder van scherp geprijsde mobiele telefoonabonnementen aan met name consumenten. Dat zijn zogeheten no frills-abonnementen. Youfone heeft geen eigen netwerk en maakt gebruik van het mobiele netwerk van KPN.

Waarom mag de overname doorgaan?

In de vergunningsfase heeft de ACM gekeken naar de gevolgen van de overname voor mobiele diensten en met name de goedkoper geprijsde diensten. Het onderzoek laat zien dat er voor de consument ook na de overname voldoende te kiezen blijft. Naast Youfone zijn er meerdere aanbieders die scherp geprijsde mobiele telefoonabonnementen aanbieden. Bovendien toont economisch onderzoek aan dat de prijzen voor consumenten naar verwachting niet significant veranderen. Een economische analyse schat het prijseffect van de overname tussen -0,4 en 0,7 procent. Er zijn dus geen negatieve effecten te verwachten door de overname van Youfone.

Daarnaast concludeert de ACM dat deze overname géén significant effect heeft op de prikkel voor KPN om andere mobiele aanbieders zonder eigen netwerk (zogeheten MVNO’s) toe te laten op haar netwerk. Uit het onderzoek volgt weliswaar dat er aanzienlijke overstapdrempels bestaan voor MVNO’s en dat zij in de afgelopen 10 jaar niet zijn overgestapt. Desalniettemin blijkt dat zij wel effectief kunnen dreigen met overstappen naar een ander netwerk, zoals Odido of VodafoneZiggo. Die dreiging zorgt ervoor dat MVNO’s in de onderhandelingen met KPN betere voorwaarden kunnen bedingen.

Omdat de ACM overstapdrempels voor MVNO’s ziet en de effectiviteit van de dreiging van overstap afhangt van het toegangsbeleid van aanbieders met een eigen netwerk, blijft de ACM de markt voor mobiele telecommunicatiediensten nauwlettend volgen.

Waarom onderzoekt de ACM overnames?

Het is bij elke overname de vraag of direct na de transactie en in de daarop volgende jaren nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product of dienst voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovaties wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of een bedrijf een ander bedrijf mag overnemen. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.
 

Zie ook

Meer in deze zaak