Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Boetes voor Global Marketing Bridge en diens directeuren voor misleidende verkoop van energiecontracten

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft het bedrijf Global Marketing Bridge B.V. (GMB) een boete van 400.000 euro opgelegd voor het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Omdat de twee directeuren van GMB hun medewerkers aanstuurden bij het plegen van de misleidende verkoopgesprekken legt de ACM hun boetes van respectievelijk 50.000 en 65.000 euro op.

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat consumenten door de telefonische verkopers van GMB werden misleid. Verkopers vertelden aan het begin van het verkoopgesprek niet duidelijk dat ze belden om een energiecontract te verkopen. In plaats daarvan werden andere - onjuiste - redenen gegeven. Ook vertelden zij niet wie zij waren en namens welk bedrijf zij belden. In plaats daarvan zeiden ze bijvoorbeeld dat ze werkten voor de netbeheerder of belden namens de huidige leverancier.

Er werd in de verkoopgesprekken bijvoorbeeld het volgende gezegd:

“Verkoopmedewerker: Hai, goedendag met [naam verkoopmedewerker] spreekt u van het Consumentenadviesbureau.”

“Verkoopmedewerker: Ik bel even kort vanuit Enexis, uw huidige netbeheerder voor stroom en gas over het huidige energiecontract.”

In een aantal gesprekken is de verkoopmedewerker onduidelijk over het feit dat hij een energiecontract verkoopt:

“Consument: Ja, maar weet u wat het is: jullie willen allemaal wel praten, maar ik denk dat ik blijf waar ik blijf.
Verkoopmedewerker: Ja, maar ik heb ook niets gezegd over een verandering, mevrouw. U blijft ook klant bij ons. Nogmaals: u bént al klant bij ons, hè? Ik ben niet een of andere verkoper of leverancier of iets dergelijks. U bent al binnen ons beheer.
Consument: Ik weet niet eens dat ik bij beheer zit hoor.”

“Consument: Ik stap nou gewoon over naar Eneco en dan houd ik ermee op.
Verkoopmedewerker: De Eneco staat in uw regio op plekje nummer 5. Zij zijn dus niet het voordeligste. U bent automatisch gekoppeld aan de nummer 1. De tarieven liggen daar voor u klaar. Dus ik stuur alleen de bevestiging naar u op.”

Dit soort misleidende handelspraktijken zijn verboden. Daarom treedt de ACM hier tegen op. Naast het optreden tegen deze intermediair heeft de ACM eerder ook al boetes opgelegd aan energieleveranciers die via tussenpersonen energiecontracten aanboden. Energieleveranciers zijn er ook verantwoordelijk voor dat verkopers van hun contracten zich aan de regels houden. Daarom moeten leveranciers goed opletten via welke intermediairs zij hun contracten aanbieden.

Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “Agressieve en misleidende werving bij de verkoop van energiecontracten leidt er toe dat consumenten vaak tegen hun zin overgezet worden naar een andere leverancier. Dat komt omdat ze onder valse voorwendselen worden gebeld en omdat verkopers allerlei trucs gebruiken om een consument toch ‘ja’ te laten zeggen. Consumenten kunnen tijdens zo’n gesprek het aanbod ook niet vergelijken met tarieven en voorwaarden van andere leveranciers en weten vaak ook niet wat voor contract ze hebben afgesloten. Daarom treedt de ACM hier tegen op door het bedrijf en de bestuurders een boete te geven.”

De ACM is een onderzoek naar telefonische werving via tussenpersonen gestart omdat daarover bij het consumentenloket ACM ConsuWijzer veel klachten binnenkwamen. Er is nog bezwaar en beroep mogelijk tegen de boetes.

Adviezen voor consumenten

De ACM wijst consumenten er op dat een energiecontract dat via ongevraagde telefonische verkoop wordt aangeboden meestal niet de beste keuze is. Het afsluiten van een nieuw energiecontract is ook een belangrijke aankoop waar je rustig over na moet denken en waarbij je het nieuwe contract of de aangepaste tarieven goed moet vergelijken met het aanbod van andere aanbieders. Daarom adviseert de ACM nooit tijdens een ongevraagd telefoontje akkoord te gaan met een nieuw energiecontract.

Veel mensen vinden het ook vervelend als bedrijven of organisaties ze ongevraagd bellen. Daarom gelden er regels voor telefonische verkoop. Bedrijven mogen consumenten alleen bellen om iets te verkopen als die daarvoor toestemming hebben gegeven of klant zijn (geweest).

Zie ook